Czego oczekują Klienci

Skoro udało Ci się trafić na ten post, zapewne zastanawiasz się, czego oczekują Klienci od Twojego sklepu internetowego. Być może twierdzisz, że internauci najbardziej cenią podczas zakupów w internecie jakość oferowanych produktów. Jeśli tak myślisz, to częściowo masz rację – ale niestety tylko częściowo. Wspomniana kwestia jak najbardziej jest bardzo ważna i jako sprzedawca z wieloletnim doświadczeniem sprzedażowym twierdzę, że na dłuższą metę może ona decydować o sukcesie w sprzedaży. Jednak musisz wiedzieć, że branża e-commerce kieruje się nieco innymi zasadami, których „przestrzeganie” jest konieczne do osiągnięcia sukcesu i nie są to niestety kwestie jakości.

Otóż, w badaniu Gemius dotyczącego e-commerce 2018 roku, respondenci wskazali aż w 67%, że to co skłoniłoby ich do częstszego robienia zakupów w internecie to niższe koszty dostawy. Dlaczego więc nie pomyśleć i nie zaproponować Klientowi niższą lub wręcz darmową dostawę? W obserwacji e-sklepów moich Klientów wyraźnie widzę, że implementacja darmowej dostawy powoduje zwiększoną ilość dokonywanych zakupów. Oczywiście w tym momencie może pojawić się u Ciebie myśl, że za w takim przypadku za dostawę będziesz płacić Ty czyli ponosić dodatkowe koszty – przecież dostawa jako taka nie będzie nigdy darmowa. I tutaj jesteś w błędzie. Mogę Cię zapewnić, że istnieją bardzo skuteczne sposoby stosowania darmowej dostawy: od wliczenia kosztów dostawy w cenę produktu aż po transport własny do Klienta. Temat ten rozwinę w kolejnych wpisach na blogu, jednakże już teraz możesz skorzystać czy to indywidualnych konsultacji ze mną czy chociażby w zapoznaniu się z jednym z moich kursów on-line, gdzie dokładnie omawiam ciekawe i skuteczne metody obniżenia kosztów dostawy do Klienta.

Czynnikiem motywującym do robienia zakupów w internecie jest także łatwość porównywania ofert. Chodzi tutaj zarówno o sytuację, gdzie możemy porównać oferty pochodzące z dwóch różnych e-sklepów ale także o możliwość porównania produktów (m. in. ich cech szczególnych) w ramach jednego sklepu internetowego. Skoro badani aż w 73% procentach podali tę czynności jako motywującą ich do zakupów, dlaczego tego nie wykorzystać? Biorąc pod uwagę pierwszy opisany przypadek, czyli porównywanie produktów w różnych sklepach, użytkownicy najczęściej korzystają ze stron do tego przeznaczonych np. Ceneo. Dlaczego więc tego nie wykorzystać i nie zainwestować skromnych finansów do pokazania się tam. Doświadczenie moje ze sklepami internetowymi wyraźnie wskazuje na to, że przynosi to wymierne korzyści w postaci zwiększonej liczby zakupów. Dodatkową zaletą takiego jest możliwość zaistnienia w Internecie i świadomości Klienta jako dany e-sklep (brand) oraz przywiązanie internauty do naszej oferty. Mogą pojawić się również negatywne aspekty tego typu działań. Mogą to być chociażby nie odebranie zamówienia z powodu braku identyfikowania się Klienta z naszym sklepem internetowym a co za tym idzie braku lojalności. Są to jednak zagrożenia naprawdę marginalne, które niwelowane są dzięki zwiększonej konwersji sprzedażowej.

Co warto zrobić aby dowiedzieć się czego oczekują Klienci? Naturalnym jest to aby po prostu ich zapytać. Możesz to zrobić na przeróżne sposoby od zwykłej ankiety, poprzez telefon a kończąc na rozmowie w 4 oczy. Więcej o „badaniu” potrzeb Klienta w e-sklepie znajdziesz z kolejnych postach. Tutaj chciałem zaznaczyć, jak ważny jest to temat oraz zwrócić Twoją uwagę, że nie zawsze to co myślisz jest adekwatne do tego co myślą Twoi Klienci. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, jak można dokładnie zastosować różne sposoby i techniki badania Klienta, gdzie uzyskasz prawdziwy i „uczciwy” feedback – zapraszam na Konsultacje ze mną. Chętnie zapoznam się i obejrzę twój sklep internetowy, dzięki czemu będę mógł przedstawić Ci najlepsze metody zbierania informacji zwrotnych od Klientów.

Życzę Ci sukcesów w e-commerce!

Sebastian Jakubowski
www.ZyskownySklep.pl